Pomoc w sytuacji kryzysowej
Drodzy Rodzice/Opiekunowie prawni!
Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni kochają swoje dzieci i im ufają. Niestety ..., nie wszystkie dzieci ufają na tyle i to z różnych powodów swoim rodzicom/opiekunom prawnym, aby im o wszystkim mówić.
Dlatego, szanowni Rodzice/Opiekunowie prawni, ufajcie, ale stosujcie "kontrolowane zaufanie"!!
W przypadku dzieci najmłodszych należy zwrócić uwagę na zachowania, takie jak rzucanie się na podłogę, kopanie, krzyk, głośny płacz, przekleństwa, szczypanie, gryzienie oraz piszczenie. Jeśli chodzi o dzieci starsze, spektrum zachowań, które powinny nas zaniepokoić, jest dużo bardziej rozbudowane.
Na jakie sygnały powinno się zwrócić uwagę?
-
Dziecko częściej niż zwykle zamyka się w pokoju, unika kontaktu z innymi domownikami;
-
Dziecko po raz kolejny ma problem w szkole, szczególnie, jeśli do tej pory takich problemów nie było lub były sporadyczne, może też nie chcieć chodzić do szkoły lub wagarować;
-
Coraz częściej chodzi smutne, jest przygnębione i nie rozmawia z bliskimi;
-
Coraz mniej rzeczy cieszy dziecko, straciło swoje dotychczasowe zainteresowania, rezygnuje z dotychczasowych zajęć, również tych, które dotychczas je przyciągały i cieszyły;
-
W przypadku starszego dziecka, coraz częściej jest nieobecne w domu, spóźnia się, wychodzi bez podania powodu;
-
Nie mówi o nowych znajomych, dotychczasowych przyjaciół zastępuje nowymi, często są to osoby starsze od niego;
-
Lub wręcz przeciwnie – dziecko z nikim się nie spotyka, prawie nie wychodzi z domu, nie zaprasza do siebie kolegów, tylko Internet jest ważny;
-
Dziecko obiecuje poprawę, a po raz kolejny zawodzi zaufanie i nie zmienia swojego zachowania;
-
Rozregulował się rytm dnia i nocy dziecka, jest coraz bardziej zmęczone, ospałe;
-
Od dziecka czuć zapach tytoniu, widać oznaki upicia się lub oszołomienia – tutaj należy reagować natychmiast, bez zbędnej zwłoki.
Zagrożenia w Internecie!!!
Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Internetu – jest narzędziem edukacyjnym, umożliwia kontakty z bliskimi oraz gwarantuje dostęp do wielu przydatnych aplikacji. Jednocześnie jest także nośnikiem szkodliwych, brutalnych i demoralizujących treści, które mogą stanowić zagrożenie i mają niewłaściwy wpływ, w szczególności na dzieci i młodzież.
Czym właściwie są?
Szkodliwe treści w internecie to materiały, które mogą wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub które promują niebezpieczne zachowania. Treści szkodliwe nie zawsze łamią polskie prawo, dlatego nie w każdym przypadku działania mogą być podjęte przez policję lub prokuraturę. Szkodliwe treści obejmują szeroki zakres zachowań: od mowy nienawiści przez hejt, materiały ukazujące przemoc, promujące narkotyki, pijaństwo, samookaleczenia, samobójstwa po nielegalną pornografię.
Należy pamiętać, że każdy sygnał, jaki dostrzeżemy u dziecka, może być jedynie początkiem problemów, wierzchołkiem góry lodowej. Dlatego tak ważne jest, by niczego nie bagatelizować. Bardzo istotne jest, by obserwować zachowanie dziecka i porozmawiać z innymi dorosłymi, np. rodzicami innych uczniów, nauczycielami, specjalistami, o sprawach, które nas martwią. Ważne jest, by obserwując dziecko, wyciągać z tej obserwacji wnioski i reagować jak najszybciej.
1. Gdzie zgłosić nielegalne treści? - platforma zglos.to. https://zglos.to/#/
- zagrożenia w Internecie
Nielegalne treści możesz zgłosić poprzez stronę www.dyzurnet.pl,
e-mailowo: dyzurnet@dyzurnet.pl lub telefonicznie numerem 801 615 005 (całodobowo).
2. Do kogo zwrócić się o pomoc???
- Psycholog szkolny (0,5 etatu) poniedziałki i czwartki 8-13.30
- Poradnia Zdrowia Psychicznego w Świnoujściu: tel. 91 32 67 316, pon.-sob. 7.30-15.00
https://szpital-swinoujscie.pl/strona/menu/31_poradnia_zdrowia_psychicznego - MOPR i Ośrodek Interwencji Kryzysowej
http://www.interwencjakryzysowa.pl/osrodki-interwencji-kryzysowej/3976
(0-91) 321-56-88, (0-91) 321-54-66; pon.-czw. 10.00-18.00, piątek 8.00-15.30 - Problem z narkotykami, uzależnieniami:
800 199 990 Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki - 800 100 100 telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach dotyczących bezpieczeństwa dzieci:
To bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie pomocy psychologicznej dla dzieci, które przeżywają kłopoty i trudności takie jak: agresja, przemoc w szkole, cyberprzemoc, zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Specjaliści dostępni są od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-15:00 - 22 484 88 01 Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA
-
Pomocne strony internetowe:
-
https://rozejrzyjsie.pl/ (dla szkół ponadpodstawowych)
-
-
Dla ucznia:
Jeżeli jesteś/byłeś ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy lub niepokoi Cię jakieś zdarzenie związane z bezpieczeństwem cyfrowym, a trudno Ci porozmawiać z osobą dorosłą z Twojego otoczenia skorzystaj z telefonów zaufania:
-
800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Telefon jest bezpłatny i czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00 (połączenie bezpłatne). Jeśli zadzwonisz tam w godzinach nocnych i zostawisz informację o sobie i swój numer - konsultanci do Ciebie oddzwonią. -
116 111 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - www.116111.pl
Bezpłatna i anonimowy telefon dla dzieci i młodzieży prowadzony od 2008 roku przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. -
22 484 88 04 Telefon Zaufania Młodych:
-
masz kłopoty w szkole, w domu, jesteś młodym dorosłym i masz problemy w pracy, w relacjach z ludźmi lub po prostu potrzebujesz porozmawiać,
-
czujesz, że dzieje się z Tobą coś niepokojącego lub nie radzisz sobie z codziennością, -podejrzewasz, że masz depresję,
-
masz opory przed pójściem do specjalisty,
-
obawiasz się reakcji otoczenia na wiadomość, że chodzisz do psychologa, leczysz się u psychiatry,
-
podejrzewasz, że na depresję choruje ktoś z Twoich bliskich, przyjaciół i chcesz wiedzieć, jak możesz mu pomóc.
-
ZDROWIE PSYCHICZNE I TELEFONY ZAUFANIA
22 484 88 01 – antydepresyjny telefon zaufania Fundacji ITAKA
116 123 – telefon zaufania dla dorosłych
22 635 09 54 – telefon zaufania dla osób starszych
INFOLINIE
800 190 590 – infolinia MZ ws. koronawirusa
800 676 676 – infolinia Rzecznika Praw Obywatelskich
800 190 590 – Rzecznik Praw Pacjenta
TELEFONY WS. DZIECI I MŁODZIEŻY
800 080 222 - linia dzieciom
800 12 12 12 – telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
22 635 93 92 – telefon grupy edukatorów seksualych „PONTON”
TELEFONY ZW. Z PRZEMOCĄ W RODZINIE
800 120 002 – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – „NIEBIESKA LINIA”
(22) 621 35 37 i 600 070 717 – Centrum Praw Kobiet
800 120 226 – policyjny telefon zaufania ws. przemocy w rodzinie
INNE
800 108 108 – bezpłatna linia wsparcia dla osób po stracie bliskich Fundacji "NAGLE SAMI"
801 888 448 / 22 692 82 26 – telefon zaufania HIV/AIDS
22 628 52 22 – LAMBDA WARSZAWA – pomoc dla osób LGBT
801 033 242 – infolinia „Anonimowych Alkoholików”
TELEFONY WS. OSÓB ZAGINIONYCH
116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka i nastolatka
22 654 70 70 – linia wsparcia Fundacji ITAKA